Greenwashing
Τι είναι και πως μπορούμε να το αποφύγουμε.
Είναι γνωστό, πλέον, πως διανύουμε μια εποχή, όπου οι καταναλωτές στρέφονται
όλο και περισσότερο προς έναν πιο βιώσιμο, έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Αυτό έχει
ως αποτέλεσμα να είναι πολλές οι εταιρείες που προσπαθούν να εξελιχθούν σε πιο
eco friendly. Βέβαια, υπάρχουν αρκετές που προσπαθούν μέσω marketing να
παρουσιάσουν μια τέτοια εικόνα, χωρίς στην ουσία να αλλάζουν τίποτα. Εξού και ο
όρος greenwashing, που ακούγεται όλο και περισσότερο σήμερα.
Τι σημαίνει ο όρος greenwashing;
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών, σχετικά με το πως τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο βιώσιμα, πιο υγιεινά ή φιλικά προς το περιβάλλον, έχοντας ως απώτερο στόχο την θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας ενίοτε στην αύξηση των πωλήσεων της. Ο όρος παρατηρήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ‘60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του, ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, για περισσότερη οικονομία και σαν μια έξτρα βοήθεια για το περιβάλλον.
Πως εφαρμόζουν οι εταιρείες την τεχνική του greenwashing;
Οι λέξεις κλειδιά είναι αυτές που κεντρίζουν την προσοχή του καταναλωτή σε μία διαφήμιση. Φράσεις όπως φυσικό προϊόν, πράσινο προϊόν, παράγεται βιώσιμα κτλ. Για παράδειγμα, ένας πελάτης θα προτιμήσει να αγοράσει το προϊόν που λέγεται ‘Natural Potato Chips’, παρά το ‘Classic Potato Chips’, αλλά αναρωτήθηκε ποτέ κανείς τι σημαίνει το ‘natural’ στην συσκευασία αυτή; Καθοριστικό ρόλο φυσικά στα σημερινά δεδομένα, είναι και η εικόνα του προϊόντος. Τα πατατάκια, λοιπόν, θα είχαν ενδεχομένως μια συσκευασία πράσινη ή κάποιον συνδυασμό στα χρώματα της Γης, ώστε να παρουσιάζονται στα μάτια του καταναλωτή πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Είναι όμως αυτό αρκετό; Το μόνο πράγμα που μπορεί κάποιος να κάνει για να είναι σίγουρος για το περιεχόμενο του προϊόντος που αγοράζει, είναι να διαβάσει την ετικέτα του, καθώς είναι το μοναδικό πράγμα που οι εταιρείες δεν μπορούν να παραποιήσουν. Επομένως, εκεί θα μάθετε τα πάντα για την έλευση και την κατασκευή του προϊόντος που σας ενδιαφέρει.
Κάνε έρευνα στο διαδίκτυο.
Ψάξε για τις εταιρείες που σε ενδιαφέρουν. Για τον τρόπο που λειτουργούν και αν αυτά που διαφημίζουν πως πρεσβεύουν ισχύουν ή αποτελούν μόνο κομμάτι του marketing τους. Αν πραγματικά ενδιαφέρεσαι για το ζήτημα της βιωσιμότητας, ενημερώσου από έγκυρες πηγές. Πως μπορεί μία εταιρεία να στραφεί προς ένα πιο βιώσιμο τρόπο παραγωγής, ποιες τακτικές πρέπει να ακολουθήσει, τι σημαίνουν τα πιστοποιητικά που μπορεί να έχει και πως μπορεί να τα αποκτήσει. Τότε θα καταφέρεις να αναγνωρίσεις το φαινόμενο του greenwashing και να το απομονώσεις.
Τι σημαίνει ο όρος greenwashing;
Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών, σχετικά με το πως τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο βιώσιμα, πιο υγιεινά ή φιλικά προς το περιβάλλον, έχοντας ως απώτερο στόχο την θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας ενίοτε στην αύξηση των πωλήσεων της. Ο όρος παρατηρήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ‘60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του, ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, για περισσότερη οικονομία και σαν μια έξτρα βοήθεια για το περιβάλλον.
Πως εφαρμόζουν οι εταιρείες την τεχνική του greenwashing;
Οι λέξεις κλειδιά είναι αυτές που κεντρίζουν την προσοχή του καταναλωτή σε μία διαφήμιση. Φράσεις όπως φυσικό προϊόν, πράσινο προϊόν, παράγεται βιώσιμα κτλ. Για παράδειγμα, ένας πελάτης θα προτιμήσει να αγοράσει το προϊόν που λέγεται ‘Natural Potato Chips’, παρά το ‘Classic Potato Chips’, αλλά αναρωτήθηκε ποτέ κανείς τι σημαίνει το ‘natural’ στην συσκευασία αυτή; Καθοριστικό ρόλο φυσικά στα σημερινά δεδομένα, είναι και η εικόνα του προϊόντος. Τα πατατάκια, λοιπόν, θα είχαν ενδεχομένως μια συσκευασία πράσινη ή κάποιον συνδυασμό στα χρώματα της Γης, ώστε να παρουσιάζονται στα μάτια του καταναλωτή πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Είναι όμως αυτό αρκετό; Το μόνο πράγμα που μπορεί κάποιος να κάνει για να είναι σίγουρος για το περιεχόμενο του προϊόντος που αγοράζει, είναι να διαβάσει την ετικέτα του, καθώς είναι το μοναδικό πράγμα που οι εταιρείες δεν μπορούν να παραποιήσουν. Επομένως, εκεί θα μάθετε τα πάντα για την έλευση και την κατασκευή του προϊόντος που σας ενδιαφέρει.
Κάνε έρευνα στο διαδίκτυο.
Ψάξε για τις εταιρείες που σε ενδιαφέρουν. Για τον τρόπο που λειτουργούν και αν αυτά που διαφημίζουν πως πρεσβεύουν ισχύουν ή αποτελούν μόνο κομμάτι του marketing τους. Αν πραγματικά ενδιαφέρεσαι για το ζήτημα της βιωσιμότητας, ενημερώσου από έγκυρες πηγές. Πως μπορεί μία εταιρεία να στραφεί προς ένα πιο βιώσιμο τρόπο παραγωγής, ποιες τακτικές πρέπει να ακολουθήσει, τι σημαίνουν τα πιστοποιητικά που μπορεί να έχει και πως μπορεί να τα αποκτήσει. Τότε θα καταφέρεις να αναγνωρίσεις το φαινόμενο του greenwashing και να το απομονώσεις.